Hur jag tränar

Postat den: 2012-11-19 @ 22:35:00 | | Kommentarer (2)

Fick en kommentar om att jag skulle skriva lite om hur jag tränar för montén, så jag tänkte, självklart kan jag skriva om det!
 
När jag började med montén så tränade jag inte alls på något gym eller hemma. Jag bara red hästarna här hemma. Vilket också syntes och kändes i banjobb/lopp jag red. Jag blev trött efter 1500 meter och började rida lätt bara för att jag inte orkade hålla upp mig själv. Vilket är helt fel! Det är skadligare för hästen samt att den kan börja ge fan i att springa. (Vssa kanske är tvärtom, men jag har inte stött på någon sådan häst ännu)
   Nu på senare tid har jag dock insett hur viktigt det faktiskt är att man som ryttare har tillräckligt starka benmuskler för att kunna stå ett helt lopp utan att störa hästens rörelser. Men, det är inte bara benmuskler man måste ha.. Det är både ben,rygg,mag samt armmuskler. Så i princip alla muskeler spelar in.
 
Hur tränade jag så jag kom dit jag är idag då?
Jo, jag började gymma tillsammans med min mor på det lokala gymet där jag bor. Körde till en början mycket konditionsträning på springband samt crosstrainer och även cykelintervaller. Utöver det så jobbade jag mycket med statisk träning, exempelvis plankan, stå i 90grader mot en vägg etc etc. Jag slutade också med att dricka läsk och käka godis, vilket gav resultat. Jag blev piggare och kände mig starkare. 
Samtidigt som jag gjorde allt detta, så red jag intervaller varannan dag med montésadeln, inte i nå höga farter, men så pass att man står stadigt och kan hålla en bra balans i korta läder. Och det hjälpte mig verkligen att hitta Mitt sätt att stå i sadeln! Så jag rekommenderar att rida mycket i montésadel så att man vänjer sig. 
 
Men jag kan ärligt säga att det är i år som jag har utvecklats mest! Har blivit starkare och känner att jag orkar. Känner man i ett lopp att man inte orkar stå, så tror jag att hästen också känner av det och början då ge fan i att ta i. Men, man lär så länge man lever och man måste rida banjobb och lopp för att få rutin. Jag har nu ridit över 30lopp (inte så jäkla mycket, jag vet) och har fortfarande mycket kvar att lära, men jag är på god väg. 
Har man då en bra grund att stå på träningsmässigt så kan man bara gå framåt i utvecklingen. Enligt mig :)
 
Några tips på träningssätt
  • Cykelintervaller - ta en cykel hemifrån eller på gymet och kör intervaller. Lite tyngre någon minut, lätta sedan av. Gör samma moment om och om igen, tills du känner att det riktigt bränner i benen. (Höjer mjölksyrenivån till slut)
  • Knäböj - vanliga hederliga knäböj
  • Utfallssteg
  • Plankan - Stå så länge du orkar och pusha dig själv till det yttersta! Tro mig, det funkar. 
  • Konditionsträning - Välj själv vad du gör. Gå, cykla vanligt, ut och jogga. Det finns mängder med alternativ.
  • Samt rid så mycket det bara går! helst i montésadel också. 
 
Det var lite grann om hur jag har tränat mig till dit jag står i dag. Hoppas det var läsvärt och att det kanske hjälper någon. :)
 
Såhär såg min sits ut från början, för 2? år sedan. Träning gör skillnad!
 
Valle & jag i somras under ett intervallpass.
 
Banjobb med Inspire Launcher inför kval.
 
Denna bild är från i Augusti när Venise och jag vann ett B-montélopp, så det är lite kul att se hur mycket man själv har utvecklats på så kort tid ändå!
 
 
 

Kommentarer

Innan du kommenterar:
- Jag gör gärna bloglovinbyten.
- Inga elaka kommentarer!!! (har era IP-adresser!)


Postat av: sandra

Bra inlägg! Värt att tänka på! :)

2012-11-19 @ 23:03:38
URL: http://suns3trid3rs.blogspot.com
Postat av: Annelie

Jätteintressant läsning! Man ser stor skillnad på dina foton på hur du har utvecklat din sits. Jag håller med dig om att man hjälper hästarna att gå bättre i lopp med en bra sits och att man har en bra styrka i kroppen.

Svar: Tack tack! Hehe ja det må jag säga, kommer knappt ihåg hur det var i början när man stod upp. Men kul att se bilder. Ja, ju mer still man kan stå desto bättre anser jag. Man stör inte hästen lika mycket då. :)
Tusse

2012-11-20 @ 14:38:34
Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Tillbaka till startsidan